fbpx

Gode råd

Læs vores gode råd og bliv bedre klædt på til køreprøve.

Sådan består du køreprøven

Kør som du har lært af kørelæreren

Køreprøven er en test af dine praktiske færdigheder og din adfærd i trafikken. Desværre yder de fleste af os kun ca. 80% af vores evner når vi er til køreprøve. Derfor skal du først og fremmest køre, som du har lært det af din kørelærer.

Dine forældre eller dine venner vil sikkert prøve at give dig “gode råd” – lad være med at høre efter. Problemet er at de ikke har set dig køre bil og derfor ikke ved hvad du har brug for og så kender de ikke de krav der stilles til en køreprøve i dag.

Hvis du selv får en god ide til hvordan du består køreprøven, så snak med din kørelærer om det og prøv det med din kørelærer før køreprøven.

Forlad elev-rollen

Forlad elev-rollen og brug i stedet din kørelærer som træner, coach eller vejleder. Du skal begynde at klare dig selv, dvs. træffe dine egne beslutninger og udføre dem selvsikkert. Spørg kun din lærer til råds før eller efter en manøvre – ikke under en manøvre.

Det er dyrt at dumpe en køreprøve

Derfor skal du ikke gå til køreprøve hvis du føler dig usikker. Tal med din kørelærer om det og tag en ekstra køretime eller to i stedet for at tage chancen. Hvis du dumper til køreprøven kommer du til at betale et nyt prøvegebyr, bilen til køreprøven og ekstra køretimer til den næste prøve. Detil bliver de fleste elever mere nervøse til køreprøve nr. to end de var til den første køreprøve.

Skal jeg køre 100% fejlfrit for at bestå køreprøven?

Nej! For at bestå køreprøven, skal du køre lovligt og sikkert – det er ikke nødvendigvis det samme som at køre fejlfrit. Du skal være bevidst om at din kørselserfaring og rutine bygger på forholdsvis få kørelektioner og ikke på flere års erfaring som de andre bilister. Du skal vise at du kan løse de problemer sm dukker op på en sikker måde.

Kom videre – tænk fremad

Når du opdager at du har lavet en fejl eller synes du har lavet en fejl, så skal du straks slippe den og komme videre. Hvis du tænker over fejlen, har du fjernet dit fokus fra trafikken og risikoen for at overse en vigtig detalje er stor.
Koncentrer dig om at komme videre – tænk fremad. Vis den sagkyndige at du kan komme tilbage med det samme og falde ind i rytmen igen. Tænk derfor hele tiden fremad og koncentrer dig om det som kommer.

Højre – venstre

Køreprøven er ikke en højre-venstre prøve. Hvis du har svært ved at skelne mellem højre og venstre, skal du bare sige det til den sagkyndige. Han eller hun vil så pege i den retning du skal svinge.
Hvis du bliver bedt om at svinge til venstre i et kryds og kommer til at svinge til højre, så er det ikke det du dumper af, hvis du bare svinger rigtigt til højre.

Kør behageligt

Prøv et øjeblik at forestille dig, at du sidder på passagersædet imens du kører bilen. Hvordan oplever du chaufførens kørsel (din kørsel)? Er den rolig, planlagt, hurtig, stresset… Giver chaufføren et godt og sikkert indtryk? Kan du læne dig tilbage og nyde køreturen?
Giv dig tid til at betjene bilen roligt og accelerere den op til den højeste tilladte hastighed som er forsvarlig. Dvs. rolige præcise gearskift, rolig tilkobling, jævn nedbremsning og bløde ratdrejninger. Det giver et godt og sikkert indtryk og du undgår at gå i stå.
Rolig kørsel er ikke det samme som langsom kørsel.

Udnyt de naturlige pauser

Udnyt pauserne i trafikken til din fordel. Når du alligevel holder stille for rødt eller triller i en kø, så brug tiden til at slappe lidt af, trække vejret dybt, lade skuldrene falde på plads, finde dig selv igen og se frem i den retning du skal køre om lidt.
Når du standser for ubetinget vigepligt kan du gøre det samme, imens du stille og roligt skifter til første gear og orienterer dig. Lad være med at skynde dig.

Hold afstand og gør det nemmere

Afstanden til den forankørende og sideafstanden til parkerede biler, cyklister m.v. er den frie plads du skal bruge til at kunne se langt frem og planlægge din kørsel. Mister du din afstand, så mister du din mulighed for at planlægge og vælge og du mister din sikkerhed. Hold derfor dine to sekunders afstand til dem der kører foran dig også hvis det er cyklister.
Når der bremses forude, så brems med. Bevar din afstand i meter til at starte med og kom først nærmere når din fart er kommet lidt ned. På den måde kan du bedre se frem på vejen se hvorfor der bremses.
Hold sideafstand så der er plads til at bildører kan åbnes. Kommer du tættere på, så sænk hastigheden og vær parat til at bremse.

Se langt frem og hold din bane

Den bane du kører i, er den bane andre har set at du kører i og forventer at du bliver ved med at køre i.
Se altid så langt frem i din bane som muligt. Er der forhindringer forude, så orienter dig straks i sidespejlet for at se om du kan skifte bane. Kan du det, så kig over skulderen og tjek den blinde vinkel – sådan som du har lært det.
Hvis du efter et kig i spejlet ikke mener at det er muligt at skifte bane, så brug blinklyset med det samme og vent på at de andre giver dig plads – men vær forberedt på at du skal bremse og evt. stoppe helt op med god afstand til forhindringen.
Hvis du ikke har tid til at orientere dig eller det ikke bliver muligt at skifte bane , så brems farten ned med det samme og stands med god afstand til forhindringen.

Se langt frem og planlæg din kørsel

Ofte vil den sagkyndige give dig en besked om noget du skal gøre en del længere fremme. F.eks. ”I krydset for enden af vejen skal du til venstre”. Hvis du retter dit fokus på krydset hvor du skal svinge til venstre, vil du overse de tre højrevigepligter du kører forbi på vej til krydset. Bred dit blik ud så du ser alle forhindringer inden krydset for enden.

Problemer skal løses

Ingen problemer løses af sig selv. Du skal aktivt løse dem. Hvis en bil foran dig bremser eller blinker for at svinge, fodgægere går over vejen, modkørende kører ind i din bane osv., så orienter dig straks for at finde ud af om du kan ændre placering. Kan du ikke det (måske er der slet ikke tid til orientering), så begynd at bremse farten ned med det samme (så får du måske tid til orientering).

Brug det du ser

Du behøver kun at se een ting, som du skal standse for. Hvis du f.eks. skal svinge til højre i et kryds og ser fodgængere (eller cyklister i sidespejlet) som du skal standse for, så stands. Når du allerede nu har besluttet dig for at standse, så undgå at stresse dig selv ved at kigge efter den samme trafikant eller efter alt muligt andet du også skal standse for.
Brug istedet tiden på at standse det rigtige sted, skifte til første gear, være særlig opmærksom på lyssignalet og lav korte kig efter cyklister og fodgængere. Husk at orientere dig over skulderen inden du svinger.

Flere svingbaner

Hvis du skal svinge i et kryds med to svingbaner, så skal du som udgangspunkt vælge banen længst til højre. Hvis du havner i banen til venstre (uanset om det er rigtigt eller forkert), så hold din bane igennem hele svinget og indtil du er oppe i fart igen. Derefter kan du skifte til højre bane.

Jeg gik i stå!

Det overrasker altid. Men det sker for alle engang imellem. Hvis du går i stå, så start bilen, sæt i første gear og se dig for – gør det med det samme, men lad være med at stresse. Man kan dumpe af at gå i stå, men det kommer helt an på situationen og hvordan du kommer videre. Koncentrer dig og få ro og overblik igen.

Skal det være dig?

Tilmeld dig vores næste hold af elitebilister!

Alle rettigheder forbeholdes - koreskolenicentrum.dk